Visit my YouTube channel here.

Terminator 3: Rise of the Machines (2003) (Ny anmeldelse)

terminator 3

I’m back.

Her kan du lese min gamle anmeldelse av Terminator 3: Rise of the Machines (2003)

Jeg synes Terminator 3: Rise of the Machines vokser for hver gang jeg ser den. Filmen er så underholdende, og effektene er spektakulære. Alt jeg hatet med John Connor og T-800 blir rettet på her. T-800 er steinhard, ikke en pingle som i Terminator 2: Judgment Day.

Jeg elsker også atmosfære helt mot slutten av filmen når John Connor oppdager at han ikke kan stoppe noe som helst. Atmosfæren er mørk når du vet dommedag venter, og følelsen av terror og isolasjon klarer regissør Jonathan Mostow å skape med enkle grep.

James Cameron er ikke god med dialog og det å få seerne til knytte bånd til rollefigurene. Han er elendig på det området. Den enkle dialogen fungerer så bedre i Terminator 3: Rise of the Machines. Det føles mer naturlig ut at T-800 er en kald robot som ikke viser mye følelser. Med Terminator 2: Judgment Day ønsket James Cameron å lage delvis en dramafilm som ødela mye av rollefigurene. Han er kjempegod med actionscener og atmosfære, men å skrive dialog å gi dybde til karakterene burde han overlate til andre. På det punktet er han elendig, og det er merkelig at ingen sier det til ham. Det enkle er ofte det beste, Terminator 3: Rise of the Machines er beviset for det.

Jeg må igjen gi ros til Kristanna Loken som T-X. Hun er så deilig og kald. Jeg synes faktisk hun er bedre enn Robert Patrick i Terminator 2: Judgment Day. Hun er mer truende og kald, og kan gjøre mye mer enn forgjengeren.

Jeg skjønner mer hvorfor Arnold Schwarzenegger er så kald nå, det er manuset, og nå satt jeg pris på det. Men som en robot blir faktisk Arnold Schwarzenegger dårligere for hver film. Han har ikke bevegelsene til en robot i det hele tatt, og en ser at han beveger ser mer og mer som et menneske fra film til film. Jeg forventer ikke at han skulle bevege seg som Peter Weller i RoboCop, men litt stivere kunne han vært, spesielt ansiktsuttrykkene er hans svakeste side.

Kristanna Loken setter virkelig Arnold Schwarzenegger på plass når det gjelder å imitere en kaldblodig robot. Hun er bare skremmende med sine små bevegelser med hodet, og øynene er kalde som is. Rett og slett merkelig at Arnold Schwarzenegger blir bare dårligere etter tre filmer. Det samme kan en si når en hører hans aksent. Etter så mange år i USA, og det er like vanskelig å forstå hva han sier uten undertekst, spesielt når dialogen er på flere setninger, da sliter Arnold Schwarzenegger og undertegnede.

Jeg hevet karakteren på Terminator 2: Judgment Day sist gang jeg så den, det gjør jeg også for Terminator 3: Rise of the Machines. Begge filmene er like gode etter min mening. Det er to forskjellige filmer der Terminator 3: Rise of the Machines dropper klisjeene til James Cameron og kjører på med tøffe actionscener og en reise der dommedag begynner. En flott popcornfilm som også er morsom. Scenene når T-800 skal være morsom fungerer så mye bedre her enn i Terminator 2: Judgment Day.